Sunday, September 20, 2009

Budaya Lepek

Dewasa ini, terdapat satu gejala yang semakin menular dalam kalangan kita khususnya dalam kalangan remaja. Gejala yang dimaksudkan ialah budaya lepak. Golongan remaja kita didapati suka berfoya-foya dipusat beli belah dan pusat permainan video.Fenomena ini menjadi kian meruncing dan sering menjadi perbualan setiap anggotamasyarakat. Perkara ini sering diperdebatkan oleh orang ramai memandangkan gejala ini akan membantutkan usaha kerajaan untuk merealisasikan Wawasan 2020.

Salah satu punca yang sering dikaitkan dengan budaya lepak ialah sikap ibu bapa. Pada zaman atom ini, ibu bapa berlumba-lumbauntuk berhempas pulas di luar demi mencari rezeki menampung kehidupan keluarga. Ekoran daripada itu, terdapat segelintir golongan ibu bapa mula mementingkan kebendaan dan mengutamakan wang. Lantaran itu, ibu bapa mula kurang memberi perhatian terhadap anak-anak. Kasih sayang yang diperoleh oleh anak-anak ibarat "melepaskan batuk di tangga" dan amat terhad.

Di samping itu, ibu bapa bukan sahaja harus menekankan falsafah agama dalam kehidupan harian anak-anak malah juga harus menyemaikan nilai-nilai dalam sanubari anak-anak. Ibu bapa juga harus mendidik anak-anak sejak kecil lagi. Bak kata pepatah, "melentur aur biarlah dari rebungnya.

Remaja kini terlalu terpengaruh dengan budaya barat yang mengamalkan amalan hidup bebas. Remaja sekarang yang berada dalam setahun jagung muda dipengaruh oleh budaya negatif ini dan suka berlepek di luar hingga lewat malam.

Masalah ini dapat diatasi melalui pengajaran di sekolah. Nilai-nilai murni yang mulia dapat ditanam dalam kalangan pelajar melalui pendidikan moral, pendidikan Islam, dan pendidikan sivik. Meraka akan sedar bahawa melepek hanya membuang masa dan tiada faedahnya.

Muktahir ini , media massa sering melaporkan kes jenayah seperti. Sebahagian daripada kes-kes ini dilakukan oleh remaja yang melepek di luar. Hal ini menunjukkan keharmonian hidup kita semakin terhakis. Oleh itu, ibu bapa harus berkompromi dengan pihak sekolah untuk menyelesaikan budaya negatif .

No comments:

Post a Comment